Når man som virksomhedsejer eller -leder overvejer at ansætte en sælger er der mange ting, man skal tage med i betragtning. Ift. økonomien i at ansætte en sælger skal du udover den rå løn bl.a. tænke på:
Alt dette og meget mere får du svar på ved at bruge vores interaktive beregner, der giver et realistisk estimat på, hvad en sælger reelt koster dig at ansætte. Udfyld den nu og få beregningen i løbet af 10 minutter.
Når du skal ansætte en sælger, så er lønnen naturligt nok en rigtig stor post. Men mange overser alle de andre omkostninger.
Dansk Industri har en såkaldt lønmultiplikator på 40%. Det betyder, at du skal lægge 40% oveni lønnen, når du ser på den reelle udgift til en ansat.
I vores salgsberegner har vi givet dig mulighed for selv at regne på, hvor meget du reelt skal lægge oveni din sælgers løn.
Men det vigtigste ved salg er sjældent, hvad du skal betale for en sælger. Det vigtigste spørgsmål du kan stille er: Hvornår er min investering i salg profitabel?
Dette kan du finde ud af ved at identificere:
At finde ud af det kan synes uoverskueligt. Men bare rolig - i vores salgsberegner får du også en beregning på, hvad sælgeren skal opnå for at tjene sin egen løn hjem.
Hvis du skal lykkes med at opbygge din egen salgsafdeling er det afgørende, at du har fuldstændig styr på:
Punkt 1 og 2 kan lommeregneren (og vores salgsberegner) klare. Men punkt 3 er et kvalitativt spørgsmål om metode og det kræver både strategiske beslutninger og daglig ledelse.
Hvis du skal få reel succes med din salgsindsats, så er det afgørende, at du har tiden, ressourcerne og kompetencerne til at lede din sælger til resultater. Ellers ender det hele med at blive teoretiske beregninger.
Men start med matematikken. Og overvej så, hvordan du går fra teori til praksis, når du skal have succes med dit salg.
En sælgers løn afhænger naturligvis af flere faktorer såsom erfaring. Men også den branche du operer i har betydning, da sælgere i IT-branchen typisk tjener mere end dem, der sælger fysiske produkter til detailhandlen.
Nogle tal fra lønberegneren fra Jobindex (december 2023) kan indikere et lønniveau:
Eller en anden søgning:
Du skal overveje flere ting i lønfastsættelsen, herunder bonus, provision m.v., som også er typiske elementer i en sælgers løn. De fleste sælgere med en vis erfaring forventer dog en fornuftig grundløn. Provision og bonus er således som udgangspunkt et tillæg til lønnen. Den rent provisionsbaserede sælger er sjælden i dag.
Dette er et spørgsmål, der deler vandene. Som regel fungerer en firmabilsordning således, at du som arbejdsgiver betaler en leasingydelse for bilen og samtidig betaler for alt forbrug, privat og erhvervsmæssigt (benzin, diesel, el).
Alternativet til dette er, at sælgeren får kilometerpenge, hvilket som udgangspunkt defineres ud fra statens takster for kørselsgodtgørelse. I 2023 var taksten 3,73 kr. pr. kørt kilometer. Forskellen er, at dette kun betales i erhvervsøjemed.
For sælgeren er det en god idé at få kilometerpenge, hvis man primært kører erhvervsmæssigt og kører i en normal bil. Hvis man kører meget privat, så er det naturligvis en god idé for sælgeren at få virksomheden til at finansiere dette. Men er det også en god idé for virksomheden?
Uanset hvilken model man vælger, så er der omkostninger forbundet med repræsentation. Både ift. kørsel og diæter, hvor de fleste sælgere vil forvente, at du som virksomhed giver en frokost, når man er ude på kundemøder.
Udgiften til rekruttering er der - og det er uanset om du bruger en ekstern recruiter eller om du selv står for ansættelsesprocessen. Din tid har jo også en værdi, ikke sandt?
Ansætter du løbende mange sælgere kan det give mening at have en intern funktion til at stå for det. Hvis ikke vil det nok være både billigere og bedre at lade en professionel recruiter om det. Udgiften til en recruiter varierer. Men typisk svarer honoraret til mellem 10% og 20% af årslønnen.
Så hvis din sælger skal have 35.000 kr. om måneden, så kan du forvente, at rekrutteringen af sælgeren vil koste mellem 42.000 kr. og 84.000 kr.
Der er mange ting at tænke på, når du ansætter en sælger. Hvis du skal til at opbygge en salgsorganisation, så bør du helt klart implementere et CRM-system. Det er et uundværligt værktøj for at få succes med din salgsindsats.
Men udover CRM-systemet vil der også være andre udgifter til software. Her er en liste over de udgifter udover løn, som du skal være opmærksom på, når du ansætter en sælger: