Jeg elsker mit produkt, så hvis jeg bare kommer foran kunderne…
Lyder det bekendt?
Så er du ikke alene. Sådan lyder det fra mange, når talen falder på opsøgende salg. Men hvad er så årsagen til, at du ikke er foran de potentielle kunder, hvis de “bare lige” skal forstå, hvor fantastisk dit produkt er?
For er eksternt salg overhovedet en mulighed? Kan du virkelig outsource din salgsproces til nogen, der ikke ved alt det, som du selv ved om dit produkt?
Kan I booke møder til mig?
Mødebooking, telemarketing og leadgenerering. Kært barn har mange navne.
Og det er nok det, som du skal lede efter, hvis du bare vil varetage salget selv.
Så kan du få din kalender op med mere eller mindre kvalificerede møder.
Men er det virkelig det, som du er interesseret i? Vil du gerne have flere møder eller flere kunder?
I Nordic Sales Force er vi ikke mødebookere og takker nej til opgaver, hvor vi alene skal booke nogle møder til dig.
Vi ønsker derimod at være en del af hele salgsprocessen. Fra første kontakt til den underskrevne kontrakt.
Men vi booker naturligvis møder. Vi afholder dem bare også. Og så følger vi op indtil handlen er i hus.
Det giver dig mere tid og er med til at opbygge en skalerbar salgsindsats.
Skal jeg ikke bare ansætte?
Måske.
Det kan sagtens være det rigtige for dig at ansætte din egen sælger, hvis du har tiden, ressourcerne og kompetencerne til at lede og coache din sælger.
Mange virksomhedsejere overser dette, når de tænker på at vækste. De ansætter en sælger og forventer, at omsætningen så bare stiger.
Men skal du lykkes med din salgsindsats, så skal du først og fremmest have en klar strategi, hvor du har identificeret din målgruppe, dit værditilbud (value proposition) og har en klar metodik til at angribe markedet.
Dernæst skal du ansætte den rigtige profil og løbende salgstræne, lede og coache din sælger til resultater. Uanset hvor erfaren din sælger er.
Hvis du kan afsætte tiden og ressourcerne til dette, så vil det ganske givet være en god løsning for dig at ansætte en sælger selv frem for at tænke i eksternt salg.
Men hvis du ikke ved, hvordan din kommende sælger skal lykkes med dit opsøgende salg… Så kan det være en god idé at have en strategisk samarbejdspartner, der kan give dig et skalerbart og fleksibelt salgsapparat, mens du selv kan fokusere på din kerneforretning.