Kunderejsen

14. marts 2023
2 minutters læsetid

Hvordan en specifik kunderejse ser ud afhænger af flere forskellige faktorer. I denne tekst vil der blive fokuseret på kunderejser indenfor B2B (business to business).

Men selv indenfor B2B er der stor forskel på kunderejser. Og selv indenfor bestemte industrier med samme målgrupper kan kunderejsen varierere. Starter kunderejsen med, at du har rakt ud til kunden uopfordret (outbound) eller er det kunden, der har kontaktet dig (inbound)?

Jo større kompleksitet, der er af et produkt eller en ydelse, jo mere må man forvente, at der er brug for personlig kundekontakt og rådgivning undervejs i kunderejsen.

I Nordic Sales Force arbejder vi med at strømline processerne omkring kunderejsen fra første kontakt til indgåelsen af en kontrakt. Årsagen til dette er bl.a., at det gør salgsprocessen skalerbar og personuafhængig, når den er baseret på faste processer. Dette er også med til at sikre en høj grad af professionalisme under hele kunderejsen.

Uanset om vi arbejder inbound eller outbound, så ønsker vi så hurtigt som muligt og gerne i første dialog med kunden at opnå en forståelse for deres nuværende situation og udfordringer med det, de gør i dag i relation til det produkt eller den ydelse, som vi gerne vil drøfte med dem. Dette sætter os i stand til senere i processen at udfordre dem på den måde de arbejder på og tilbyde dem et alternativ, som vi grundet alle de informationer de har givet os, kan tilpasse til deres behov. Efter vi har præsenteret en løsning, så vil vi systematisk følge op indtil vi har fået en afklaring på om den potentielle kunde ønsker at købe eller ej.

Det er dog vigtigt at huske på, at kunderejsen ikke stopper, når kunden har købt. Ofte overtager nogle andre personer i en organisation kunden herfra. Kundeservice og account management er afgørende kilder til at sikre, at kunden bliver ved med at være glad og måske endda køber mere med tiden.